Promote Time



Mulai 1hb sampai 15hb Fer 2013, setiap temujanji akan mendapat sample percuma untuk rasa dengan setiap temujanji.

Rebut lah peluang ini, kerana ANALISA KESIHATAN, turut di berikan secara PERCUMA!

Thursday, November 22, 2012

Macam mana ni? Saya dalam Comfort Zone?!

Bismillah..

Again, harini aku akan blog tentang 'pertanyaan orang'. Habis je Dream Team Retreat, seorang World Team yang cukup berani datang padaku dan bertanya soalan ni:

"Amalina, mcm mana saya nak terus buat Herbalife ni? Saya rasa comfort zone sangat, membuatkan saya tak boleh move on."

First of all, buat si penanya, janganla rasa down saya blog tentang soalan anda. THIS IS A VERY GOOD QUESTION. Ramai yang ada soalan yang sama, cuma mungkin mereka simpan pada diri sendiri je. Atau mungkin mereka akan mention tentangnya pada kawan2 Herbalife terdekat sahaja. Ada yang cukup berani nak mengaku comfort zone kat Mill Team ke? 

So I asked her back,

"How can your even say you are in comfort zone?!"


1. WHEN YOU CAN ADMIT YOUR WEAKNESSES, YOU CAN CHANGE IT. DON'T BRAG.

People don't admit they are in comfort zone. Bila kita boleh admit kita dalam comfort zone, maksudnya kita TAHU kita BOLEH BERUBAH. Apa lagi yang kita nak orang buat kat kita kalau kita dalam comfort zone? No one can get you out of that comfort zone except yourself. No one can kick you off that comfortable bed except yourself. So if you can say, "Saya dalam comfort zone", apa lagi yang kita nak orang lain buat pada kita??

Sama juga, ramai yang datang pada aku tanya, Macam mana nak buang sifat malas. Kalau boleh mengaku malas, apa lagi yang kau nak aku cakap untuk berubah?? Dah tahu, berubahlah.

I told her…

Orang dalam comfort zone pun kena kerja kuat. Especially kalau takde duit, tapi dah comfort zone… 

Lainla kalau duit dah berkepuk2 tu, it's really up to them nak rehat ke, nak kerja ke, ikutla. Sebab life masing2. Some people wanna pay themselves by being comfortable setelah banyak sangat berkorban. 


2. DON'T ADMIT WEAKNESSES JUST TO MAKE YOU LOOK NICE

If you still need money, but you are in comfort zone. Don't just say it so it makes you look nice. You just say it supaya nampak macam you muhasabah diri. Sometimes people just mengaku mistakes they did bukan sebab regret, but just to make them look nice. I mean, benda ni bukan dosa besar ke apa. Although it sounds agak menjengkelkan, believe it all of us pernah melakukannya. 

"Tula. Macam mana ni Mel, saya ni pemalas."--- shooott kalau kau boleh mengaku pemalasss, kau rajinkanla diri sendiri kannnnn!!

"Macam mana ni Mel, saya ni…blablabla…."

You can admit semua yang buruk2 tu diri you. You can justify kenapa you tak achieve something. If saying it is only to make you look nice, to make you look as if you wanna change, you will still get yourself no where!! 

Nak ukur sama ada diri anda orang yang "mengaku salah just to make yourself look nice"- dah mengaku weaknesses tu kat beberapa orang tapi masih tak berubah. Kalau kita betul2 jujur nak berubah, we will change InsyaAllah...

Ada orang jenis cakap besar to make them look great. Ada orang jenis cakap kecik to make them look nice. Mcm kelakar kan kalau fikir tentang tu. Tp jangan fikir pasal orang. Aku pun pernah kot buat benda2 mcm ni. Tendency untuk buat everyday sangat tinggi.

Aku bukan nak pick point or complain any of these group because today I might be in group 1, tomorrow I might be in group 2. I am a human that may fall into mistakes at any time so terlebih dahulu aku nak mintak maaf kat semua orang kalau aku ada terbuat salah. Tapi tujuan aku mention these types of group supaya kita aware je sama2. Kalau kita ingat, then elokla kita terus belajar untuk berubah. Kalau terlupa, moga Allah ampunkan kita.

TAPIII, tak semestinya takleh mengadu langsung. Kalau hati betul2 tengah lara, tak salah nak mengadu kat leaders. We are here for you. *hugsss*


3. MACAM MANA NAK GO OUT OF COMFORT ZONE?

Yes. I might be the right person untuk jawab soalan ni. Aku berasal dr keluarga yang senang, tapi aku juga terus melangkah dan terus melangkah.

Sebelum ni, honestly aku tak tahu nak jawab kat orang bila orang tanya apa WHY Herbalife aku.

Tapi bebaru ni bila Pak Fauzi & Ibu Anita datang KL, ayat dorang cukup menjelaskan kenapa orang kaya pun terus melangkah. 

JADILAH ORANG YANG BERSYUKUR. 

You have everything, but walk in life like you have nothing.

Bahaya tau bila kita sebut, "Macam mana ek nak kerja kuat. Saya rasa comfortable sangat sekarang ni." Aku pun pernah mention statement ni. Until one point aku realize, bila aku sebut ayat tu, maksudnya aku meminta dugaan dr Allah. 

Kira macam nilah,

"Macam mana ek nak kerja kuat. Saya rasa comfortable sangat sekarang ni." 
= "Allah, bagi saya dugaan supaya saya boleh kerja kuat."

Terus hati tak tenang. Astaghfirullah. Kita boleh pilih untuk bekerja dalam apa jua keadaan. Kita boleh choose untuk menjadi orang yang rajin walaupun kita dah ada everything, kerana kita BERSYUKUR dengan apa yang kita ada. Apa lagi yang kita nak Allah ambik dari kita untuk kita kerja kuat?? Astaghfirullah.

Kecut sungguh perut.

So, if right now you are in comfort zone, trying to go out, ask yourself, nak Allah tarik sesuatu dari hidup you, atau you nak kerja sendiri tanpa perlu ditarik apa2?

World Team yang bertanyakan soalan ni, merupakan seorang anak yatim. Lagilah perlu ada why yang sangat kuat untuk bekerja. 

Jadi aku tanyakan dia, "Allah dah tarik ibu you, sebab tu you ada kat sini (Herbalife). Takkan nak tunggu something happen kat ayah you baru you nak kerja secara serious…"

Oke aku tau ayat tu kejam. Honestly aku sendiri sebak menyebutnya... 

Be grateful of what we have now. Work to make the people around us happy.

Pak Fauzi kata, "Kita suka menangguh sukses. Menangguh kerja keras. Kalaulah saat ini IBU KAMU sedang berada di wad ICU melawan cancer, adakah kamu akan kerja macam sekarang? Adakah kamu akan menangguh macam sekarang? Adakah kamu akan jadikan sikap pemalu, tak tahu, sebagai alasan? Ataupun kamu akan buat segala yang kamu mampu untuk membahagiakan saat2 terakhirnya? PERSOALANNYA, MENGAPA KITA NAK TUNGGU SAAT MENYEDIHKAN ITU BERLAKU untuk kita kerja keras? Kenapa tak buat yang terbaik bermula HARI INI."

CUKUP SENTAP. CUKUP CUKUP SENTAP okey. 

Banyak goal hidup aku berubah mendengarkan ayatnya. Banyak sangat. Aku memang dah comfortable. Tapi anda?

This is the least you can do for your family in 2013…

Qualify Melbourne Vacation.

Semoga Allah berikan kita kekuatan untuk dapat yang terbaik dunia & akhirat… 

*sorry malas letak gambar banyak2. Nak g shake party jap lg. Bye*
 
 
Petikan untuk di kongsi bersama dari :  http://amalina-peter.blogspot.com/
 
@@@@@@@ @@@@@@@ @@@@@@@
 
WE ARE HEALTH & BUSINESS COACH.
UPGRADE YOUR LIFE NOW, ASK ME HOW.
LOOKING FOR PEOPLE WITH HEALTHY ATTITUDE.
Elliya/Buddin: 012 687 6367/019 239 5929 ;)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...